Huygens' Cosmotheoros
Huygens’ Cosmotheoros
Een microtonaal sciencefictionverhaal
Voor gitarist en artistiek coördinator van Stichting Huygens-Fokker Melle Weijters is het een langgekoesterde wens om iets met het werk van Christiaan Huygens (1629-1695) te doen. Huygens’ meest relevante werk met betrekking tot muziek, Le Cycle Harmonique (1691), is een beknopt wiskundig werk waarin hij het 31-toonssysteem als het voortreffelijkste van alle temperamenten benoemt. Hij ondersteunt deze uitspraak niet met muzikale voorbeelden, maar met een logaritmetabel die hij in 1661 al had samengesteld.
Zijn laatste werk, Cosmotheoros, bestaat uit twee filosofische brieven aan zijn broer Constantijn over de bouw van het heelal en de eventuele bewoonbaarheid van de planeten. In dit werk (postuum uitgegeven in 1698) beschrijft hij zijn muzikale ontdekkingen op een heel andere manier: de 31-toonsstemming is zo universeel dat deze ongetwijfeld elders in het heelal ook aanwezig is. Zijn blik is overigens niet alleen omhoog gericht; hij beschouwt ook de wereld om zich heen.
De combinatie van wetenschap en verbeeldingskracht gaven Weijters inspiratie voor het maken van dit theatrale programma, waarbij hij wordt begeleid door onze eerste organist Ere Lievonen op het Fokker-orgel en klavecimbel, en een mystery guest.